Fool's Gold


            I had to put this one up, a perfect example of the people I encounter in the blogosphere. This was a follow up comment on the blog I mentioned in the previous post. I have to say I’m proud of my Bahasa Melayu, guess 11 years of studying it didn’t go to waste.

pala otak hang said...
Yo Nico (yo! yo! kamu rappers yo!),

Kalau ye pun kau nak berbunyi liberal, jangan lah sampai jadi bangang. Hak peribadi? Privacy? Oi tongong, kau tau ke maksud "personal", "private" dan "privacy" tu atau itu hanya retorik kosong dan bodoh kau saja? Private bermaksud persendirian, bukan di khalayak ramai. Tapi si mangkuk ayun babi tonyok rasis tu terang-terangan menggunakan Facebook (iaitu satu media umum Internet yang dilawati BERJUTA pelawat setiap hari) untuk menyatakan pandangan perkaumannya. Dan perlakuan dia yang membenarkan komen kawan dia yang bodoh macam dia jugak, wajar dikutuk. Dia tak tau ke ada function "delete comment" di FB? Kenapa dia publish juga komen tu? Sbb itu dia harus dipertanggungjawabkan! Bodoh!

Api jangan dilawan api? Habis tu dengan apa? Dengan kertas? Kapas? Pantun, puisi dan dakwah? Kepala hotak kau. Sebab perangai mcm tu lah kepala kau dipijak, bangang! Teguran dan debat intelektual dengan makhluk bangang bahasa Melayu mcm depa tu tak ada gunanya, sebab ianya bukan berada pada "wavelength" yang sama! Tiada resonans! Tiada hasil! Mereka tak faham itu semua. Cakap melayu dan Inggeris pun tunggang-langgang, kau nak ajak berdiskusi pulak? The only ubat mujarab terhadap kekurang-ajaran makhluk2 laknat macam depa is pelempang kiri kanan! Pasal apalah kau ni bengap sangat.

This is my reply to him:
Kepada, pala otak hang,
1.       Terima kasih saya ucapkan kerana dengan pemerhatian anda yang begitu teliti dan tajam anda mengingatkan betapa rendahnya ilmu yang saya ada di dada.
2.       Anda juga berjaya membuat kesimpulan yang saya ini cuba "berbunyi liberal". Tidak pernah saya sangka saya seorang yang sebegitu.
3.       Ternyata anda ini seorang yang mempunyai ilmu yang begitu luas dan begitu banyak untuk meletakkan panggilan-panggilan sebegitu itu ke atas saya.
4.       Saya juga mendapati anda ini begitu hebat dan berani sehingga nama sebenar anda tidak perlu ditulis dan anda terus ke perkara yang ingin dikatakan.
5.       Saya juga harus puji bahasa yang anda gunakan untuk berhujah, sungguh indah.
6.       Ternyata anda sangat mahir dan tidak tunggang-langgang dalam penggunaan kosa kata Bahasa Melayu sehinggakan Bahasa Inggeris diselitkan dalam hujah anda
7.       Bahasa sememangnya jiwa bangsa. Ternyata anda ini sangat bangga dengan bangsa anda dan diri anda.
8.       Saya begitu kagum dengan diri anda.
9.       Saya ingin menyatakan bahawa saya bukanlah "makhluk-makhluk bangang Bahasa Melayu" seperti yang dituduh anda. Bahasa Melayu bukanlah bahasa ibunda saya.
Namun inilah hujah-hujah saya:
Pertama,
1.       Facebook bukannya sesuatu yang "umum", lingkungan pendedahan yang dilitupi Facebook hanyalah tertakluk kepada kawan-kawan seseorang dan rangkaian kawan-kawannya.
2.       Pendedahan maklumat juga boleh diubah suai mengikut kehendak pengguna, contohnya, Si pengguna boleh membenarkan kawannya sahaja untuk mencapai maklumat yang terdapat dalam akaun Facebooknya dan mereka yang tidak diiktiraf sebagai kawan tidak akan mendapat sebarang maklumat.
3.       Walau sebanyak mana pelawat Facebook, tidak semua akan mendapat maklumat yang sama.
4.       Ternyata penulis blog ini mendapat gambar ini dari sumber-sumber yang telah diiktiraf sebagai "kawan".
5.       Sedangkan warga-warga Barat yang dikatakan tidak bertamadun dan penuh dengan gejala sosial akan mengkaburkan atau menghitamkan nama dan gambar jika ingin diguna pakai maklumat yang didapati dari Facebook.
6.       Seperti contoh:
a.       http://myparentsjoinedfacebook.com/
7.       Sudah tentu mereka yang beragama Islam boleh melakukan perkara yang lebih elok dari mereka yang dikatakan mengamalkan budaya kuning.
Kedua,
1.       Apabila saya merujuk kepada kata-kata "Api jangan dilawan dengan api" saya bermaksud bahawa untuk melawan sesuatu yang buruk, tidak perlulah merendahkan taraf diri untuk melawan balik.
2.       Tunjukkan bahawa diri itu lebih elok dan lebih matang dalam mengendalikan hal-hal sebegini.
3.       Apakah perlu bersusah payah mencari najis untuk dilemparkan balik kepada mereka yang membaling najis kepada anda mahupun membazir tenaga dan memukul si pelempar itu?
4.       Ternyata pendapat anda menunjukkan bahawa anda juga mendalami ilmu agama anda dengan sedalam-dalamnya.
5.       Terima kasih kerana menunjukkan apa yang diajar agama anda kepada mereka yang tidak menganuti agama anda.
6.       Saya tidak hairan kenapa ramai yang kurang selesa dengan agama saya.
Now, the last few lines are quite provocative. My bad, I shouldn’t have done it, it’s obviously a personal attack but I can’t help it. If it was in English I could have put in more sarcasm and a tinge of bitterness but meh, I’m not a BM linguist specialist.
You can’t do much damage with BM because it’s more suitable for nice things like poems and all. Cursing in BM (though I do it lots of times with friends) makes you sound so crude, especially if you’re talking to a stranger.

Truth be told, the touch of religion there was another personal attack. Man, I'm delving too much on personal attacks, I should be more professional.  I'm what people would call a sinner so, maybe next time, I'll try not to delve into that matter. My credibility on that part is not really believable. Heh
I don’t know if I should even bother to take my time and reply next time, seems useless, it’s not like I’m talking to the person face to face which I’m pretty sure would end up as a brawl if that were to happen.

Internet gives you e-strength, and e-penis, pretty sure this dude won’t give up on that.
So yeah, there you go.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Fool's Gold"